Kopi | Buku | Puisi 53


Bismillah.

.

Kopi | Buku | Puisi– terlalu sinonim dengan diri sendiri dalam menikmati fasa ber-hibernasi. Ah introvert pasti tahu ungkapan lain dari fasa hibernasi adalah ‘mengurung diri untuk proses re-charge social battery’

.

IMG_20170701_125341

Kemain Adam nak main jugak

.

.

“KakChik, nak duit 5000 ni.”, dia menunjukkan kearah sekeping not berwarna ungu.

.

Saya menoleh sambil dihati bermonolog, “Ambui. 5000 terus dia mintak. Nasib baik Saidina je.” 

.

“Boleh lah KakChik..”, pintanya lagi apabila saya tidak memberi apa-apa reaksi kata.

.

“Baiklah baiklah. Nah ambil not 50 ni.”

.

.

😂 Begitulah kalau dah kedekut merajai hati, mainan Saidina pun kedekut lagi. Alahai.

.

Apa yang menarik bermain game Saidina dengan kanak-kanak ini adalah kita dapat memerhatikan kerakusan mereka dalam mengumpulkan ‘kemenangan’ sampai duit di tangan kita pun dia mintak. Hihi.

.

Walaubagaimanapun, selaku orang yang paling dewasa bermain, semestinya ‘kemenangan’ dalam permainan bukan lagi menjadi perhatian saya. Tetapi yang menjadi titik fokus saya adalah kepada prinsip-prinsip yang dipegang oleh setiap dari kami.

.

“Takpe-takpe. Susah dulu pastu baru senang!”, bagitau Azfar, seorang sepupu saya yang berusia 12 tahun.

.

Pusingan pertama masing-masing bersahaja. Namun bila masuk ke pusingan seterusnya semua orang dengan ghairahnya bermain.

.

Setengah jam bermain…

.

Saya hanya mampu berkedip mata apabila melihat mereka sudah pun menukar aset rumah kepada hotel, bahkan saya masih dengan tanah sekangkang kera. Bila tiba masa saya bergerak, terkena pula ditanah hotel mereka yang gilang gemilang itu, ‘Alamakk!’, saya menjerit kuat.

.

“Takpe KakChik. KakChik bayar separuh je. Separuh lagi saya halalkan.”, begitulah ayat yang hampir sama diberikan oleh Azfar setiap kali pusingan saya terjatuh pada tapaknya.

.

Yang menghairankan semakin banyak yang dia halalkan,semakin melimpahruah pulak hotel yang dia bina. Ciskut betul. 🙄

.

Yang sorang lagi mungkin terlalu kecil untuk memahami konsep rezeki, nampak je duit sikit ditangan (padahal hotel rumah banyak gila kot), terus marah-marah merajuk 😂

.

.

Alhamdulillah melayan sepupu kecik dengan sabarnya, Allah kurniakan sesuatu yang sangat berharga untuk direnungi.

.

Yang tercatat untuk dipelajari adalah :

.

Pertama, memahami konsep rezeki. Rezeki yang telah ditentukan Allah kepada kita takkan hilang dan akan kembali kepada kita walau saat itu berada ditangan orang lain. Begitu juga sekiranya rezeki itu bukan milik kita,yang ada digenggaman pun akan terlepas.

.

Kedua, mencari rezeki atau bekerja bukan lah kerana kita ingin mengumpulkan harta sebanyaknya melainkan untuk mencari keberkatan di dalam kehidupan. Beza antara rezeki yang berkat dan tidak berkat ni jelas dapat kita rasakan — Banyak tapi tidak cukup, sikit terlalu menyeksakan. Kalau sudah berkat, banyak yang semakin melimpah dan sikit memberi kecukupan.

.

Terakhir, saya harus menyingkirkan sifat kedekut namatey ni dalam diri saya secepat mungkin. 😂

.

.

IMG_20170702_231755

Goals for 3 years to cultivate

.

Semakin dewasa, semakin terlalu real ayat-ayat Quran yang perlu diamalkan dan diambil sebagai prinsip hidup.

.

Untuk langkah permulaan melatih diri menjinak-jinakkan diri menjadi seorang pemurah adalah dengan belajar ilmu pengurusan kewangan yang betul ✊✊

.

Sebagaimana pesana Aagym, akhlak terpuji itu ada tingkatan dan prosesnya. Bermula melatih diri dalam hal-hal yang kecil seterusnya upgrade diri ke hal-hal yang lebih besar.

.

” Sekurang-kurangnya tolak 5% dari gaji kita untuk sedekah. ” 

.

Sedekah selain mencucikan harta kita, satu lagi ia boleh menghapuskan kesalahan-kesalahan kecil kita dan melembutkan hati kita untuk menerima nasihat. Ameen.

.

😇

.

Belajar dari jatuhbangun hidup sendiri.

.
#heroinsays

#memeluksempurna

Leave a Reply

