Kopi | Buku | Puisi 52


Bismillah.

.

Kopi | Buku | Puisi– terlalu sinonim dengan diri sendiri dalam menikmati fasa ber-hibernasi. Ah introvert pasti tahu ungkapan lain dari fasa hibernasi adalah ‘mengurung diri untuk proses re-charge social battery’

.

.

Allah itu Maha Melihat Kebaikan. 

.

“Jika ada yang menyakiti kita, jangan tangisi rasa sakitnya hati. Tetapi tangisi lah dosa-dosa pengundang kita di sakiti…”

.

“Yang penting itu dosa kita yang perlu ditangisi. Kerana kejahatan manusia tidak pernah menjejaskan kita. Tetapi kejahatan kita lah banyak menjerumuskan kita…”

.

“Yang dicari di dalam pekerjaan itu bukan lah sejumlah wang yang banyak melainkan keberkahan…” 

.

“Apa makna keberkahan? Yang jikalau ketika masa lapang mengandung kebaikan. Bahkan ketika sempit pun mengandungi kebaikan. Malah keberkahan dari Allah bisa datang dari lewat kesulitan yang kita hadapi…” 

.

***

.

Di atas adalah antara kata-kata hikmah dari tausiyah AaGym yang selalu saya sematkan di dalam hati. Moga-moga nasihat beliau bakal menjadi buah akhlak untuk saya. Juga sebagai pahala yang berterusan buat ustaz.  Ameen.

.

Dunia kerjaya adalah dunia yang penuh kesibukan untuk diri sendiri.  Bagaimana kita merancang hal ehwal kewangan, masa dan keluarga demi untuk kelangsungan survival hidup kita.  Dari sini, kisah-kisah dari Al Quran berkaitan rezeki, sedekah dan akhlak yang baik buat sesama semakin menjadi suatu yang praktikal kepada kita. 

.

 —-

.

“Akak..saya selalu takut nak proceed kes colleague saya…”, saya meluahkan perasaan terpendam di suatu petang yang hening. 

.

Nasi yang terhidang di jamah perlahan-lahan. Kak Kamilah yang mendengar luahan saya membalas dengan pertanyaan, “Kenapa awak takut?”

.

“Saya takut nanti orang salahkan saya kalau kes tu bermasalah.”, saya menjawab lancar mengeluarkan apa yang ada di dalam dada.

.

“So take the blame.”, jawab Kak Kamilah bersahaja sambil menjamah sedikit nasi. 
.

“Maksudnya?”

.

“Orang yang ada ciri kepimpinan akan ambil tanggungjawab tu. Sebab at the end, orang akan tahu itu bukan salah awak pun.”, Kak Kamilah memberi pandangan.

.

‘Oh…’

.

—-

.

Alhamdulillah sepanjang dunia awal karier ini, saya dianugerahi seorang sahabat yang sangat baik. Baik secara akhlaknya. Bahkan baik juga secara sisi pandang satu-satu masalah.

.

Selama setahun bekerja, perkara yang mengundang kelemahan saya adalah untuk menanggungjawab kes-kes pending rakan sekerja. Kadang-kadang ada kes yang seolah memakan diri. Bukan kita yang salah tetapi kita pula di salahkan. Huhuhu. 

.

Walaubagaimanapun, saya percaya apabila kita meminta nasihat daripada mereka yang betul, maka sisi pandang kita terhadap sesuatu perkara akan menjadi positif dan membuahkan kebaikan.

.

.

Ia juga mengingatkan saya kepada pesanan AaGym — Ada tiga tingkatan akhlak dalam berbuat baik bagi sesama-

.

1. Berbuat baik kepada orang berbuat baik kepada kita. 

2. Berbuat baik kepada orang yang tidak berbuat baik kepada kita.

3. Berbuat baik kepada orang yang melakukan kejahatan kepada kita. 

.

Menurut AaGym, semua tingkatan di atas adalah satu proses latihan yang berpanjangan.  Tambahnya lagi, akhlak yang mulia juga perlu ada target dan peningkatan dari masa ke masa. 

.

Kesimpulannya, boleh lah untuk saya katakan mengambil tanggungjawab pending kes rakan sekerja pun sebuah ciri akhlak yang baik.  Paling tidak latihan untuk menaiktaraf tingkatan akhlak mulia. 😂

.

***

.

P/s : Ada satu dua lagi kisah yang bakal saya kongsikan sebagai satu muhasabah setahun bekerja untuk saya.  Semoga segala isi yang baik dari entri ini dan entri seterusnya menjadi tauladan buat sesama kita. 😇

.

#heroinsays

#memeluksempurna

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s