Kopi | Buku | Puisi 50


Bismillah.

 

Kopi | Buku | Puisi– terlalu sinonim dengan diri sendiri dalam menikmati fasa ber-hibernasi. Ah introvert pasti tahu ungkapan lain dari fasa hibernasi adalah ‘mengurung diri untuk proses re-charge social battery’

 

P/s : Bila bergambar dengan mama, baru perasan kami takde iras pun. 😂  Jangan salah faham. Saya iras gemuloh ayah saya yang selalu nampak macam pejam mata dalam foto. 😇

 

“Mama tau dok kat KL tu kite dok reti gapo lagi?”, saya membuka tekateki yang tak seberapa pada malam itu.

.

Mama yang sedang mengunyah sesuatu menjawab acuh tidak acuh, “Tak tahu mama.”

.

“Kite dok tau nok kelik dengan flight ikut KLIA.”, saya laju memberikan jawapan.

.

Mama tergelak sedikit sambil disahut oleh Kaklong saya yang dari tadi mendengar isi perbualan, “Banyok hok dok mu dok reti. Booking tiket online dok reti. Online banking pun dok reti. Semua benda online dok reti.” 

.

“Aku reti deh booking tiket cumo dok tau nok klik mano jah.” 

.

😂

.

.

Alhamdulillah Syawal kali ini masih diberi kesempatan untuk beraya di Kelantan untuk masa yang agak lama. Biarpun sepanjang cuti raya ni saya hanya beraya di rumah atoknenek dan selebihnya menghabiskan masa dirumah sahaja. (Ini simptom manusia introvert yang sekali sekala balik rumah.)

.

Masa kecik-kecik dulu saya kurang faham mengapa radio dan mediaprima kita suka memutarkan lagu-lagu sedih di hari raya. Apabila umur yang semakin menginjak kedewasaan ini, tahulah saya, melodi dan muzik sedih itu hanyalah mewakilkan suara hati orang-orang tua kita yang menginginkan kepulangan anakcucu mereka untuk diteguk sedikit keriangan dan kemeriahan suasana hari raya ke dalam kehidupan mereka yang sudah lama kehausan sepi.

.

Saya juga pernah ditegur oleh seorang sahabat apabila mendapat tahu saya jarang balik ke kampung, lalu dia berpesan supaya beringat hak orang tua kita juga perlu dipenuhi. Itu resepi mudah untuk hidup berkat, sambungnya, “Paling kurang sediakan tabungan wang balik kampung. Kalau dua bulan sekali nak balik, simpan la RM50 sebulan. Kalau tiga bulan, simpan la RM28 sebulan.”

.

Dia mengakhiri nasihat sentap untuk saya, “Kalau bujang pun dah liat balik kampung, nanti ada keluarga sendiri boleh stemek dah macam mana jadinya.”

 

.

Selamat Hari Raya.
Isnin dah kerja. Bye.

#heroinsays

#memeluksempurna

Leave a Reply

