KOPI|BUKU|PUISI 48


Bismillah.
Kopi | Buku | Puisi– terlalu sinonim dengan diri sendiri dalam menikmati fasa ber-hibernasi. Ah introvert pasti tahu ungkapan lain dari fasa hibernasi adalah ‘mengurung diri untuk proses re-charge social battery’
.
.
.

“Mama, bulan lapan nanti dah dapat annual leave baru.”, saya menyampaikan berita gembira itu dengan nada yang riang. Sesekali saya menoleh melihat kearah mama dan sesekali saya membuang pandangan ke arah luar. Pokok-pokok rendang tersusun indah sepanjang perjalanan kami.

 

Mama yang dari tadi fokus memandu menjawab, “Alhamdulillah. Simpan jugak cuti untuk kahwin. Mana lah tau jodoh datang.”

 

Kereta Nissan Almeera tengah hari yang terik itu dipandu cermat. Dihadapan kami terpancar fatamorgana yang seakan menyerupai air yang bertakung.

 

“Ish, mama ni. Jodoh saya masih terawang-awang lagi.”, balas saya separuh menahan gelak.

 

“Doalah biar jatuh bumi getek.”

___

 

Begitulah pesanan yang sama di ingatkan seawal saya bekerja dulu. Seingat saya perbualan tentang perkahwinan tidak pernah disentuh mama sehinggalah saya bergelar graduan yang bekerjaya.

.

.

Apa pun, saya suka akan satu quote dari seorang penulis puisi Indonesia :

 

“Yang terbaik pasti sudah disediakan meskipun harus melalui pencarian yang panjang. Cukup diyakini saja bahawa suatu hari pasti menemukan.” @penagenic

 

Biar pada mulanya kelihatan kabur,

Biar pada pertamanya terasa ranjau,

Akhir sekali yang sudah tercatat milik kita akan kembali kepada kita,

Yang bukan milik kita–maka akan terlepas dari genggaman.

___

 

“Mama dulu sebelum jumpa dengan papa, dua tahun mama konsisten buat solat istikharah tanpa tinggal.”

 

“Wow. Penuh ketakjuban.”

 

“Mintak je dengan Allah. Biar Allah pilih untuk kita. Mungkin tak sedap dalam pandangan kita tapi dia terbaik buat kita.”

 

Dimalam penuh syahdu itu kami mendengar tazkirah jodoh dari mama. Sambil memandang satu sama lain, saya menampar belakang Alang, “Ni mama Alang gelenya nok nikoh.”

 

“Sedak ngato kat aku. Tu biar Kak Long dulu.”

 

……

 

#memeluksempurna

#heroinsays

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s