kopi|BUKU|puisi 7


Bismillah. 

14272067_1076439955786307_503934750_n

Kopi | Buku | Puisi -- terlalu sinonim dengan diri sendiri dalam menikmati fasa ber-hibernasi. Ah introvert pasti tahu ungkapan lain dari fasa hibernasi adalah 'mengurung diri untuk proses re-charge social battery'


Episod hidup kita ini boleh diibaratkan seperti gerabak train yang sentiasa bergerak. Kita ada dua pilihan sama ada mahu terus menaiki train yang sudah ada didepan mata atau memilih untuk menunggu train yang seterusnya. 


Ada orang-- dia memilih untuk terus menaiki train yang sedia ada. Bahkan berlari-lari mengejar masa dikhuatiri train seterusnya terlepas dan dia bakal ditinggalkan. 


Ada orang-- dia memilih untuk melengah-lengahkan. Train sudah siap didepan mata, tapi masih enggan untuk dinaiki. Kerana baginya, dia masih punyai waktu yang banyak sebelum berlepas ke destinasi. .


****


'Fastabiqul khairat!' 


Begitulah kita disaat episode hidup kita berubah ke chapter seterusnya. Train ibarat peluang. Peluang yang jika tidak direbut, dia akan terlepas pergi. Namun, peluang lain sentiasa ada. Hanya perlu menanti lagi untuk ia datang.


Begitu juga dengan kebaikan-kebaikan kita. Ada orang-- dia berlumba-lumba membuat kebaikan. Baginya, kebaikan-kebaikan yang ada harus direbut dan diperbanyakkan sebanyak-banyaknya sebelum kematian tiba. Ada orang--dia menunggu kebaikan-kebaikan itu hadir padanya, barulah dia bergerak untuk memberikan kebaikan-kebaikan yang ada pada dirinya untuk manusia sejagat. 


****


'Cara kita berfikir lain dalam mendefinisikan sebuah perjuangan...'


Walau apa pun definisi perjuangan kita, pilih la menjadi orang-orang yang bersegera dalam semua tindakan. 


'Dan apabila bumi diguncangkan dengan seguncang-guncangnya. Dan gunung-gunung dihancurluluhkan sehancur-hancurnya, maka jadilah ia debu berterbangan. Dan kamu menjadi tiga golongan,-- yaitu golongan kanan, alangkah mulianya golongan kanan, alangkah mulianya golongan kanan. Dan golongan kiri, alangkah sengsaranya golongan kiri itu, dan ORANG-ORANG YANG PALING DAHULU BERIMAN, MEREKALAH YANG PALING DAHULU MASUK SURGA....' (56:4-10)


****

'....sedang berlari-berlari menuju Tuhan.' 


Sekian kisah Kopi | Buku | Puisi untuk kali ini. 
.
#heroinsays
#memeluksempurna
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s