Keterbatasan


Bismillah.

Screenshot_2014-12-12-08-39-42

Semester ini pecah rekod. Dua lappy aku guna sekaligus memandangkan kedua-duanya punyai keterbatasan yang berbeza.

Lappy Dell lama keterbatasannya pada limited untuk install software Adobe CS5, perisian yang aku perlukan sepanjang semester ini untuk melangsaikan segala hutang-hutang eseimen aku.

Manakala Dell baru yang fungsinya lebih hebat dengan Windows 8 terbaru diselangi dengan touch screen memang benar-benar memukau setiap pandangan yang melihat. Namun sayang seribu kali sayang. Kerana bentuknya yang leper, penciptanya tidak meletakkan corong Ethernet, tempat masukkan kabel untuk dapatkan jaringan alam maya. Sedangkan kolej aku masih lagi menggunakan tradisional sistem iaitu kena cucuh kabel masuk dalam corong Ethernet.

Segala-galanya terbatas.

Lagi untuk semester ini.

Fenomena last minute ulangkaji pelajaran perkara biasa dalam kehidupan seorang pelajar. Aku mendefinisikan last minute sebagai ketidaksempatan untuk belajar di awal waktu kerana sebelumnya ada banyak tanggungjawab dan taklifan persatuan harus di laksanakan.

Aku bukan mahasiswa 3K. Jadi tidak aci bagi aku sekiranya makna last minute tu dipukul sama rata. Biasanya orang memandang kerja last minute adalah orang yang tidak pandai menguruskan masa dan asyik bertangguh. Tidak, aku bukan orang sebegitu.  HAHA

Maka al kisahnya, esok test jadi malamnya bertubi-tubi paksa neuron-neuron bercambah dan berakar sebanyak yang mungkin. Sedaya mampu paksa diri sendiri lumat dan tenggelam dalam pembacaan. All out lah!

All out ulangkaji pelajar sama dengan all out buat gerak kerja persatuan. Kalau gerak kerja persatuan memerlukan anggota bergerak sana sini, ulangkaji pelajaran memerlukan neuron-neuron yang bergerak laju faham untuk itu dan ini.

Walaubagaimanapun, aku harus akur. All out effort does not mean you’ll achieve your goals. Hasil tidak akan dapat capai melainkan segala usaha aku di bantu oleh Nya, kuasaNya dan kasih sayangNya.

Cuma yang aku yakin usaha itu lambang manifestasi kesungguhan dan ketekunan. Paling tidak pun kesungguhan aku untuk membuktikan menjadi mahasiswa yang berpersatuan itu jauh lebih baik daripada menjadi mahasiswa 3K yang pandai tapi dungu. *suka hati je judge orang*

Ini juga cerita tentang keterbatasan.

Keterbatasan aku menghinggapi hal-hal masa depan yang akan berlaku.

Keterbatasan ini juga menunjukkan aku seorang hamba yang perlukan Tuhannya.

________

Aku petik setengah muka surat perenggan daripada buku Dalam Dekapan Ukhuwwah oleh Salim A Fillah.

  “Dalam dekapan ukhuwah, bekerjalah, beramallah. Maka keajaiban akan menyapa dari arah tak terduga. Mulailah. Karena dalam keberanian memulai itulah terletak kemudahannya. Bukan soal punya dan tak punya. Mampu atau tak mampu. Miskin atau kaya. Kita bekerja, kita beramal, karena bekerja dan beramal adalah bentuk kesyukuran yang terindah”

Keajaiban itu akan sentiasa menyusul.  Ada yang hadir sebagai ganjaran kita berhabis usaha. Ada juga keajaiban yang hadir lebih lambat atau datang ditempat yang tak kita sangka. Dan ada keajaiban itu, bukan persis yang kita minta.

Namun, bekerjalah.  Jadilah seperti Abdul Rahman Bin Auf yang bermula dari kosong dengan yakin dan usaha. Jadilah seperti Chisropher Columbus, berusaha sekuat tenaga meski ada suara-suara yang menjerit ‘mustahil’ dan  cuba melemahkan semangat kita.

Ayuh, jadi seperti biji benih. Mula memacakkan akar keimanan dan timbul naik kebumi. Terus dan terus tumbuh sehingga menjadi bunga Islam yang semerbak mewangi. Beramallah. Bekerjalah. Maka keajaiban akan menyusul nanti.

_____________

Menjalani hari-hari terakhir minggu kuliah..

Sememangnya aku berharap kepada satu keajaiban.. :’)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s