Kelas Financial


Bismillah

image

‘Terasa neuron-neuron aku kembali mencapah akarnya.’

Namun sayang, ia kembali membantut dek fikiran sudah melayang ke rumah. Kelas-kelas apabila mendekati penghujung cuti mid-sem begini lah jadinya. Fokus mudah terganggu. Haiseh.

Walaubagaimanapun sebagai anak didik yang berdedikasi, aku masih mampu mencatit beberapa isi yang kebetulan terkena pada titik fokus aku.

Baiklah.

Ini kisah seorang pentadbir kesihatan atau aku lebih suka untuk tulis healthcare provider. Ia tentang bagaimana suatu cerita di mana beliau mahu merancang kewangan untuk membina atau menguruskan sebuah institusi kesihatan.

Sebagai seorang healthcare provider paling asas untuk merancang kewangan adalah dengan membahagikan kepada tiga perkara ;

1. Pembelian rutin harian
2. Perkara buruk yang tidak dijangka
3. Peluang yang tidak dijangka

Makna kata yang lebih jelas, bahagikan wang semasa dan simpanan kita kepada tiga bahagian iaitu setiap satunya memiliki 1/3 daripada wang kita.

Memandangkan titik fokus aku sudah tergelincir sedikit, maka aku terlupa kisah sambungannya. Haha. *tiada idea sebenarnya*

Itu sahaja.

K bai. ^^

Leave a Reply

