beza kita


Bismillah. πŸ™‚

 

 

Buku yang tak luak pun di baca. Meh.

Buku yang tak luak pun di baca. Meh.

 

Hai korang!

Okey kali ni tersangat-sangatla kontang idea dan kering rasa nak tulis.

So, entri kali ni takde sastera dan bunga-bunga serta pasu yang indah. 😦

Hanya tulisan pongoh sang srikandiunik untuk melengkapkan jadual siapkan entrinya sahaja.

#crying#

.

.

By the way, buku di atas ni saya tengah baca.

Bagus dan best.

Sangat sesuai bagi mereka dah berkahwin.

Nak kahwin pun cun jugak kalo bace.

Kalau macam saya ni sebagai preparation jela. Mueehee.

#feelingwonderfull#

K lah.

Dia ade 10 tajuk. Here this to you :

saya dah di chapter ke 7..

saya dah di chapter ke 7..

Terlalu banyakkkk sangat saya dapat benda baru. Jadi saya rasa terlalu ssussaahh sangat nak kongsi dalam blog dan tuliskan ia satu persatu.

.

.

Jadi, saya bawakan printshoot dari acc twitter saya yang ada sedikit sebanyak saya coretkan benda yang saya dapat. (ceh, bajet nak suruh orang follow smenanye.kehkeh)

Yang ni yang latest. :)

Yang ni 3 dan 2 hari lepas. πŸ™‚

 

Yang ni yang latest. :)

Yang ni yang latest. πŸ™‚

 

Kalau tak nampak, boleh ketik untuk besarkan. InsyAllah tulisan akan clear. Semua yang saya tweet ni ringkasan kepada chapter 1 – 6.

_____

Orait, ada satu point yang saya amat tertarik untuk tulis dan kongsi. Ia terdapat pada chapter 4.

(Saya suka chapter 4 sebab penerangannya di selit neuroscience sekali. :D)

Ia berkaitan dengan satu eksperimen yang dijalankan kepada dua orang baby iaitu baby lelaki (L) dan baby perempuan (P).

.

.

Eksperimen di mulakan dengan meletakkan sang ibu beberapa jarak daripada baby (L). Bila si baby (L) nampak si ibu, maka si ibu mula mengagah baby (L) supaya datang ke arahnya.

.

Automatikli, baby (L) mula mengesot-esot badan menuju ibunya sambil memanggil-manggil.

.

.

Eksperimen yang sama diulang kepada baby (P). Namun, reaksinya sangat berlainan. Apabila baby (P) mula melihat ibunya dan ibunya juga cuba melakukan perkara yang sama seperti dilakukan pada baby (L).

.

Yang menariknyaΒ  baby (P) tidak bergerak langsung tetapi terus menangis dan memangil-manggil ibunya supaya datang ke arahnya. πŸ™‚

.

#mengada betul baby tu kan? hehehe#

.

.

Eksperimen ini menunjukkan bahawa lelaki, ia bertindak ke arah penyelesaian masalah. Manakala perempuan pula lebih bercakap/meluah/menangis untuk rasa lega sebelum ia dapat menyelesaikan satu-satu masalah.

^_^’

Heee, kesimpulannya :

We are so difference and talk differently as well.

.

.

Yang best buku ni adalah based on research John Gray. Ia tersangat bagus untuk mengenali sedikit sebanyak asam rumah tangga.

.

.

Why we are fight? Why we need to argue each other? How can all those happened? What the causes? How to handle it? and bla bla bla.

Semestinya ia tak seindah macam dalam novel. πŸ˜‰

.

.

Okeylah. Itu sahaja entri kali ni.

Arigato gozaimasu sebab sudi baca. #haip!

Wassalam

 

4 comments

  1. Buku-buku Western menarik. Sangat menarik. Penuh fakta dan kajian. Tetapi malangnya, gersang. Gersang Ketuhanan. Itu sahaja yang tidak menenangkan jiwa, walaupun minda enak menghadam fakta.

  2. Ceit, asyik2 cari salah orang je. =..=

    Btw,Yep. memang. tapi x salah untuk kita amek tauladan. Buku bab relationship skill ni western banyak kemukakan teknikal bukan pada jiwa.

    nak berkesan di jiwa bacelah buku dalam dekapan ukhuwah, salim a fillah. sgt terkesan. πŸ˜€

  3. Dalam Dekapan Ukhuwah. Petang tadi jumpa kat rumah Buya Ilkiya. Tapi tak berduit nak beli. Semester depan, kalau ada lagi, insyaAllah. Bawa pinjam nanti kat Kelantan boleh? πŸ˜‰

  4. Rugi betul. Ana beli fressh dari indon lagi. Sewa la kalo nak pinjam. Hek2.

    tapi betul sangat terkesan. menangis banyak kali. tapi taktahulah muslimin kan selalu kental… X rugi kalo bace.. πŸ™‚

Leave a Reply

