panjangnya!!


Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, diri ini masih lagi segar bugar sambil melihat paparan skrin laptop jenama DELL ini. Tanpa Ar Rahman, mustahil nikmat sebegini dapat ku kecapi.

Taklupa buat dulu, kini dan selamanya selawat beserta salam buat Rasul junjungan serta ahli-ahli bait.

Photobucket Waaaahhhh!!

paaaaanjaaangnyaaa entryyyy!!

perggggghh~

***************************************************************************************************************

pernah terjumpa entry yang panjang-panjang?

obsolutely pernah kan?

Photobucket hehe..

Insya Allah, hari ni, entry srikandi ‘a little bit enough’ panjang..

harap kalian KUAT untuk membacanya..

heeeee Photobucket

*******************************************************************************************

ada perkara yang kita tak pernah pun perasan.

yang sebenarnya ia membawa kepada ZINA hati.

Oppss!

What? Zina?

Oh, maksud saya ZINA HATI di sini, lalai mengingati Allah dan lebih leka merindui pada yang laen.

Ye eh? Macam mana tu?

nak tau? kalo nak tao, Photobucket baca leklok kat bawah ni..

__________________________________________________________________________________________________________

PERTAMA

Terlalu bebas hubungan lelaki perempuan baik dalam ruangan sihat di
yahoo mesengger, di dalam mirc dan juga di dalam ruangan-ruangan agama
yang merapu dan mengarut.

“ Sesungguhnya nafsu itu sentiasa mengarah kepada kejahatan…” (Yusof :53).

Kita lihat dalam group-group dan ruangan agama yang dibangunkan secara portal banyak mengarut sekalipun mengunakan nama-nama agama dan arab tetapi dalamnya lelaki dan perempuan bebas mengarut dan bermaksiat dan merapu dan berkenalan dan bersosial seolah-olah seperti barat cuma di atas namakan agama.

eida (bukan nama sebenar) : Hai..apa kaba ? cihat tak ? i just visit
your blog…nice i like it…ukhwah fillah…bila boleh jumpa
tuan punya blog

( lelaki) : baik….u pulak jaga diri yee…ukhwah Fillah !

* dush3..malu dow. terkena atas batang idung la.. adeh la..

KEDUA

Imam Qurthubi rahimahullah mengulas hadits di atas dengan pernyataannya :

“Penyebab sedikitnya kaum wanita yang masuk syurga adalah hawa nafsu yang mendominasi pada diri mereka, kecondongan mereka kepada kesenangan-kesenangan dunia, dan berpaling dari akhirat kerana kurangnya akal mereka dan mudahnya mereka untuk tertipu dengan kesenangan-kesenangan dunia yang menyebabkan mereka lemah untuk beramal. Kemudian mereka juga sebab yang paling kuat untuk memalingkan kaum lelaki dari akhirat disebabkan adanya hawa nafsu dalam diri mereka, kebanyakan dari mereka memalingkan diri-diri mereka dan selain mereka dari akhirat, cepat tertipu jika diajak kepada penyelewengan terhadap agama dan sulit menerima jika diajak kepada akhirat.” (Jahannam Ahwaluha wa Ahluha halaman 29-30 dan At Tadzkirah halaman 369).

fenomena sesetengah daripada kita :

Muslimat tudung labuh konon menjaga diri tetapi boleh pula bergambar senyum manis dengan rakan-rakan lelaki yang berkopiah merah, putih dan kopiah raihan konon “ukhwah Islamiyah” sedangkan Islam bukanlah demikian dan pemikiran umat Islam Malaysia sudah melampaui batasan.

* aiya! kena lagi..Photobucket

___________________________________________________________________________________________________

err… adakah kalian masih lagi dapat meneruskan?
ke dah macam ni?

Photobucket

hehe..

oklah,

rasenye dah berakhir dah entry kita untuk kali ni.

orait… 🙂

* kata hati : Photobucket belajarlah bagaimana untuk menjadi wanita solehah yang sejati. Tak bermakna kita membuat salah, kita gagal untuk menyandang gelaran itu. Tapi sama-sama la kita belajar dari salah agar kita tak lagi menjejak keGAGALan itu..

Advertisements

2 comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s